اسرار حیرت انگیز نقش ژل رویال در کندو

 

اطلاع از خواص ژل رویال در کندو برای زنبور عسل به شما کمک می کند تا دیدگاه جامعی نسبت به این ماده داشته باشید و در نتیجه اعتماد شما برای مصرف این ماده به صورت خوراکی یا روش های دیگر بیشتر شود.


تا سال های سال کسی راز طول عمر ملکه زنبور عسل را نمی دانست. بسیاری از محققان در گذشته گمان می کردند که علت طول عمر بسیار زیاد ملکه، جثه و اندام خاصی که دارد و همچنین خاصیت باروری او به علت ژنتیکی است که در هنگام به دنیا آمدن زنبور ملکه وجود دارد. این در حالی است که تحقیقات بعدی نشان داد تمامی این موارد وابسته به شرایط تولد و نوع مواد خوراکی است که زنبور ملکه مورد استفاده قرار می دهد.

این جا بود که دانشمندان به مرور زمان توانستند به نقش ژل رویال یا شاه انگبین در کندو پی ببرند. البته این نقش به مرور زمان پررنگ تر شده و اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آمد. تا جایی که اطلاعات امروزی نشان می دهد، نبود ژل رویال در کندو ممکن است به اتمام کار زندگی در کلنی زنبور عسل منجر شود.

تلاش کرده ایم تا به برخی از کاربردهای ژل رویال در کندو بپردازیم. اطلاع از خواص ژل رویال در کندو برای زنبور عسل به شما کمک می کند تا دیدگاه جامعی نسبت به این ماده داشته باشید و در نتیجه اعتماد شما برای مصرف این ماده به صورت خوراکی یا روش های دیگر بیشتر شود. ژل رویال یک ماده شگفت انگیز است که نمونه آن در هیچ کجای دنیا توسط هیچ موجود دیگری تولید نمی شود. پس خواص آن را نباید دست کم گرفت. بهتر است کمی بیشتر در مورد خواص این ماده در کندو بدانیم.

ژل رویال شیری برای نوزادان در کندو
اولین و مهمترین نقش ژل رویال در کندو، نقش آن در مصرف این ماده توسط لاروهای زنبور عسل است. زنبور ملکه به صورت روزانه برنامه تخم گذاری در شان های مختلف کندو را بر عهده دارد. این تخم ها به مرور زمان بزرگتر شده و به زنبور کامل تبدیل خواهند شد.

برای رشد لاروهای زنبور عسل به سرعتی کمتر از 1هفته نیاز است. اما چطور ممکن است لاروها بتوانند به سرعت رشد کرده و آماده وظایف جدید شوند؟ تحقیقات نشان می دهد تنها ماده ای که می تواند رشد لارو زنبور عسل را با این سرعت انجام داده و آن را به شرایطی برساند که بتوان از عسل و گرده گل برای ادامه رشد خود استفاده کنند، ژل رویال است.

ژل رویال به دلیل غنی بودن از مواد پروتئینی کمک می کند تا لارو زنبور عسل به سرعت رشد کرده و شرایط جدیدی را تجربه کند. تحقیقات دانشمندان که با خوراندن مواد دیگر شبیه به ژل رویال به لارو زنبور عسل انجام شده، نشان می دهد که لاروها بدون مصرف ژل ریال نمی توانند به شرایط مناسبی برای انجام فعالیت های مختلف در کندو برسند.

نکته جالب توجه اینجاست که همین لاروها پس از چند روز رشد، وظیفه مهمی برعهده دارند که آن تولید ژل رویال است. در واقع زنبورهای پرستار که نوجوانانی هستند که با استفاده از ژل رویال به این شرایط رسیده اند، سریعا وظیفه تولید ژل رویال را بر عهده می گیرند.

اگر لاروها از ژل رویال استفاده نکنند، شاید رشد کندی داشته باشند؛ اما در بسیاری از مواقع پس از اینکه به زنبور پرستار تبدیل شدند، ژل رویال تولید شده توسط این حشره ها ممکن است مناسب رشد زنبورهای دیگر یا مناسب مصرف ملکه نباشد. در نتیجه اولین گام برای حفظ تعادل کلونی زنبور عسل این است که تخم هایی که ملکه می گذارد، خیلی سریع رشد کرده و برای انجام وظایف بعدی یعنی پرستاری از تخم های جدید آماده شوند. این موضوع تحقق نمی یابد مگر اینکه از ژل رویال مصرف کنند.

نقش ژل رویال در زندگی ملکه زنبور عسل
ملکه بدون ژل رویال ملکه نمی شود. به جرأت می توان گفت که اکثر تمایزهای زنبور ملکه نسبت به دیگر زنبوران کارگر که در واقع خواهران ملکه هستند، مصرف ژل رویال است. ملکه همانند دیگر لاروها زنبور عسل در ابتدا از ژل رویال مصرف می کند؛ اما پس از چند روز که تغذیه دیگر زنبورها از ژل رویال قطع می شود، ملکه به مصرف این ماده ادامه می دهد. به همین علت رشد بیشتری کرده و برای تبدیل شدن به ملکه آماده می شود.

تمامی دلایلی که برای طول عمر بیشتر ملکه، جثه بزرگ تر و برخی موارد دیگر مثل توانایی تخم گذاری توسط این زنبور وجود دارد، وابسته به مصرف ژل رویال است. البته عوامل دیگری در این زمینه نقش دارند، اما هیچکدام به اهمیت ژل رویال برای زنبور ملکه نیستند.

زنبور ملکه اگر از ژل رویال مصرف نکند، نمی تواند عمر درازتری نسبت به دیگر زنبورها داشته باشد. در نتیجه هدایت کلونی زنبور عسل با خطر مواجه خواهد شد. علاوه بر اینکه عدم مصرف ژل رویال توسط ملکه باعث کاهش طول عمر او خواهد شد، توانایی این میزان تخم ریزی توسط زنبور ملکه که در نوع خود شگفت انگیز است نیز از او گرفته خواهد شد. ملکه زنبور عسل روزانه تعداد زیادی تخم درون شان های زنبور عسل می ریزد که بسیاری از محققان بر این باورند که این توانایی برای تعداد بالای تخمگذاری به دلیل مصرف ژل رویال است.

در نتیجه به طور کلی می توان گفت که ژل رویال نه تنها برای رشد لارو زنبور عسل اهمیت دارد که به وجود آمدن لاروهای زنبور عسل که علت اصلی حیات کلونی زنبور هستند نیز به ژل رویال وابسته است. این ماده می تواند هم حیات ملکه و هم حیات کل مجموعه کندوی زنبور عسل را تضمین کند.

آنچه که گفته شد 2 مورد از مهم ترین کاربرد های کشف شده ژل رویال در کندو هستند. توجه داشته باشید که همین 2 مورد می تواند کل مجموعه کندو را تحت تاثیر قرار داده و حیات و زندگی زنبورها را تضمین کند. به همین علت زنبورها شرایط ویژه ای را برای تولید و نگهداری از ژل رویال در نظر می گیرند.

شاید به جرات بتوان گفت که زنبور عسل از برداشت هیچ محصولی از کندو به اندازه ژل رویال ناراحت نمی شود. چراکه هم شرایط تولید خاصی دارد و هم نقش بسیار حیاتی در کندو ایفا می کند. خوشبختانه زنبورداران با آگاهی از این نقش بسیار مهم ژل رویال در کندو، تلاش می کنند تا این ماده را به اندازه صحیح از کندو برداشت کرده و در نتیجه از بروز مشکلات مختلف در کلونی جلوگیری به عمل آورند.

 

-